Ouders mogen zich verheugen op een nieuw hulpmiddel in de wereld van het opvoeden. Digital Agency Mediatastisch lanceert een innovatieve app om het werk van ouders te verlichten. De app genaamd Appvoed app, helpt ouders door de terugkerende taken te automatiseren.
"We helpen als digital agency bedrijven met digitaliseren en automatiseren. Het aandeel collega’s met jonge kinderen neemt hier gestaag toe, dus we grapten tijdens de lunch over het maken van een app die de opvoeding automatiseert.” Zegt Karel Smeets business strateeg bij Mediatastisch. “Tijdens een innovatieweek hebben we eens gekeken hoe ver we ermee konden komen en ik moet zeggen; Het is echt een hele coole app geworden.”
De app werkt eigenlijk heel simpel: Hij kan luisteren en geluidsfragmenten afspelen. Vooraf kies je welke boodschappen je wilt dat de app afspeelt, bijvoorbeeld 'eet met je mond dicht' of 'vergeet je bord niet weg te zetten'. De app heeft een AI aan boord en die leert vanzelf wanneer de juiste boodschap afgespeeld moet worden. Dat doet ie doordat ie slim data combineert van bijvoorbeeld de dag, het tijdstip en de geluiden die hij hoort. De Appvoed app geeft daarnaast suggesties over nieuwe boodschappen die je kunt opnemen omdat de app die vaak hoort.
"De AI is echt geniaal." Zegt Karel Smeets. "Van de week begon de app uit zichzelf al 10 minuten eerder met aansporen om door te eten. Hij had opgepikt dat we de dag ervoor haast hadden om op tijd op school te komen en uit de analyse van de AI bleek dat er te veel getreuzeld was tijdens het eten."
De volgende versie wordt nog slimmer. Die gaat ook de reacties van het kind analyseren en kan vervolgens de af te spelen boodschap afstemmen op basis van het gedrag én wat er bij andere gezinnen werkt. Het doel is dat ouders het zo wat minder druk krijgen met de opvoeding en meer tijd overhouden voor andere zaken.
Omdat de app bij de testgezinnen zo goed is bevallen heeft Mediatastisch besloten om deze gratis beschikbaar te stellen via de App store en Google play. In eerste instantie lanceren ze een publieke beta test met maximaal 1.000 gebruikers.